En stor produktportfölj borde attrahera en bred målgrupp och säkra lönsamhet och återkommande kunder. Men är det verkligen så?
Många som vi pratar med har en portfölj som hela tiden växer, men lönsamheten ökar inte i motsvarande grad. Varje produkt i portföljen kostar att utveckla, tillverka eller köpa, marknadsföra och lagerhålla. Att lägga till nya produkter är relativt enkelt, men att ta bort produkter kan kräva ett detektivarbete. Tjänar vi pengar på produkten? Ska vi beställa fler? Används den vid service? Listan på frågor är lång och svaren svåra att finna och när någon funnit svaret kommuniceras det inte vidare till resten av organisationen.
Ett första steg är att definiera en livscykel för produkterna så att man kan hålla koll på vilka produkter som är under utveckling, till försäljning, under utfasning eller avvecklade. Livscykeln skär genom ett företags alla huvudprocesser, vilket gör att den ofta är fragmenterad och att en helhetssyn saknas.
Genom att etablera en helhetssyn kring livscykeln får alla i företaget samma vy av produktportföljen och kan fatta informerade beslut om portföljens strategiska sammansättning istället för att gå på vana eller känsla. Detta ger besparingar i form av mindre skrotning, lägre lagerkostnad och nöjdare kunder. Jag har hjälpt flera företag att få koll på livscykeln – vill du höra hur vi gjort?
Stockholm HQ
Sveavägen 33, 5tr
SE-111 34 Stockholm
Malmö
Nordenskiöldsgatan 24, 2tr
SE-211 19 Malmö
Helsingborg
Henckels torg 4, 1tr
SE-252 25 Helsingborg
Copyright © 2023 · Anchor Management Consulting · Integritetspolicy