Hej Carl, vad trevligt att ha dig här!
Berätta om din bakgrund. – Tack, Det är trevligt att vara här. Jag är alltså civilekonom från Lunds universitet i botten. Jag har jobbat i många olika roller som till exempel försäljnings- och marknadsdirektör och som managementkonsult. Man kan väl säga att jag mestadels rört mig i verkstads- och processindustrin. Jag kan nämna att jag jobbat stora delar av mitt yrkesliv internationellt, hela 18 år utomlands har det blivit, säger Carl.
Om jag skulle fråga dig lite om problem och möjligheter hos kunderna, vad tänker du på då? – Många företag som jag jobbat med har brist på kundfokus och kundförståelse. Man tar beslut utan att ha kunden i centrum. Detta blir svårare och svårare med tiden. Till exempel på grund av ökad internationell konkurrens och accelererad digitalisering. Jag ser stora möjligheter i att hjälpa kunderna med ett kundfokuserat värdeerbjudande, menar Carl.
Du har din bas i Malmöregionen. Vad händer det för spännande där? – I min region så är det en kraftig tillväxt i näringslivet. Vi ser en etablering av flera huvudkontor i området. Bl.a. inom Life Science industrin. Jag ser också en stark samverkan mellan näringslivet, Malmö stad och universiteten. Carl säger: Det byggs kort sagt otroligt mycket i Malmö. Det är ju väldigt positivt!
Verkstadsindustrin har du arbetat med. Vad står de inför nu i närtid, som du ser det? – Utmaningen är att kunna utnyttja de möjligheter som digitalisering medför. Det innebär stora krav på ökad konkurrenskraft. Att bli mer kostnadseffektiv helt enkelt. Det finns många affärsmöjligheter kring digitalisering.
– Jag tar ett exempel. – Många traditionella industrier producerar en uppsjö av data. Att använda denna data för att utveckla nya tjänster är en möjlighet som öppnar sig i allt fler branscher. Vissa företag och organisationer har självfallet kommit längre här. Men det står många på tur, menar jag.
– Det ställer också nya krav på affärsprocesser och system. Det märker vi av som managementkonsulter. Dels behöver man identifiera möjligheten, dels, efter det, kommersialisera möjligheterna för att åstadkomma kundnytta.
Kan du beskriva ditt intresse för dessa frågor, Carl? – Allt jag har jobbat med i min yrkeskarriär är att tillfredsställa kunder och därigenom få företag att växa, må bra och tjäna pengar. Jag drivs av förbättringar och se dem komma på plats. I många fall handlar mitt jobb om att stötta organisationens ledning i beslut om att ta resurser från traditionell business till det vi kan kalla new business.
Ge oss ett tips på någon bra bok som du läser? – Jag läser en bok just nu som heter Mindset av Carol S. Dweck – på svenska: Du blir vad du tänker. Den handlar om att utveckla ett lärande tankesätt för att få till ett livslångt lärande och motverka många motgångar. Det finns alltid möjligheter att utvecklas, helt enkelt. Det är en superbra bok, som jag verkligen rekommenderar!
Carl kommer att arbeta med att stärka vårt erbjudande inom affärsutveckling och säljstrategier. Vi på Anchor är väldigt glada att Carl nu kommer att ingå i vårt team och hjälpa oss att bygga upp vår verksamhet i Malmö och Ørestad och samtidigt göra oss alla mycket bättre!