Fyll i nedanstående formulär så återkommer vi till dig.

Möt Olle Jansson

19 mars, 2018

Hej Olle, vad trevligt att jag får möjlighet att intervjua dig! Berätta lite om din bakgrund.

Jag är civilingenjör i teknisk fysik från Uppsala, med inriktning mot datateknik. Tidigt i min karriär jobbade jag en del med utveckling och teknikfrågor, men det visade sig ganska snart att jag är mer intresserad av att arbeta med människor och affärer. Jag har gjort det mesta från utveckling, support, projektledning, försäljning för att nu arbeta mer strategiskt med förändringsledning och olika typer av ledningsuppdrag. Jag har alltid varit intresserad av att förändra och förbättra. Det finns ingenting som görs så bra att det inte kan göras bättre, menar Olle.

Har du varit länge på Anchor?

Ja, tiden går fort när man har roligt. Det börjar närma sig tio år.

Retailbranschen har du arbetat med. Vad står de inför nu i närtid, som du ser det?

Jag har varit i många branscher men retail, transport och fastighet är nog de branscher där jag har arbetat mest. Nu senast hade jag ett längre uppdrag inom retail. Deras största utmaningar handlar naturligtvis om att ställa om från butik till näthandel. Kommer vi sluta att gå i affärer? Själv tycker jag att stadsmiljön är viktig. Jag bor i Västerås och åker hellre ner till centrum och handlar än ut till ett shoppingcenter eller handlar på nätet. Utmaningen är att hitta den rätta mixen mellan butiker, showrooms och näthandel. För kunden måste det vara sömlöst. Det jag köper på nätet måste gå att byta i butik och vice versa. En annan utmaning är hur man ska ta betalt. Hur ska de som har butiker kunna konkurrera med dem som inte har några kostnader för butiker. Det måste gå att påvisa ett mervärde. Personalen som finns i butikerna måste utvecklas från kassapersonal mot inköpsrådgivare och »personal shoppers«.

Olle, du är inne på din andra omgång med GSIT. Vad har du med dig in från förra omgången?

Inom Stockholms stad står GSIT för GemenSam IT service. Stockholm stad är en spännande verksamhet. Det är en stor arbetsgivare med väldigt många medarbetare och många olika och vitt skilda verksamheter. Att hitta en gemensam IT service som fungerar för alla är en verklig utmaning. Stockholms stad beslutade 2008 att lägga ut sin IT service till en extern leverantör. Den gången var det Volvo IT (numera HCL) som vann uppdraget. Jag hade förmånen att få var med både på pilotstadiet hos ett av bostadsbolagen och senare när GSIT infördes hos förvaltningar och bolag satt jag centralt i projektet på stadsledningskontoret.

Så, nu är det alltså dags igen.

Ja, och denna gång är det Tieto som fått uppdraget att införa GSIT för administrativa verksamheter. Jag jobbar med leverantörssidan, hos Tieto. Det är det som är det fina med konsultlivet kan jag tycka. Jag får möjlighet att arbeta med många olika frågeställningar ur olika perspektiv. På ett sätt är det enklare nu. Första gången skulle all IT-service som fanns utspridd på olika förvaltningar och bolag samlas ihop till en helhet samtidigt som standardisering infördes. Det innebär stora utmaningar i en verksamhet av Stockholms stads storlek. Allt detta är redan gjort vid andra generationens outsourcing. Å andra sidan har kunden lärt sig mer och ställer därmed tuffare krav på leverantören. Tidplanen för införande är också mer aggressiv. Tillsammans med kunden har vi ett och utmanande och spännande år framför.

Olle, du som arbetat både med privata organisationer och kommunala verksamheter – vad är likheterna när det kommer till implementering av nya stödsystem?

Jag tycker inte att det är så stora skillnader mellan privat verksamhet och offentlig verksamhet, speciellt inte när det gäller stora organisationer. Likheterna är fler. Båda har ganska komplicerade beslutsprocesser och regelverk som man måste förhålla sig till. Vid införandet av nya stödsystem är kommunikationen med medarbetarna det viktigaste. Alla måste förstå varför förändring görs och vilka nyttor den ger. »What´s in it for me?« Det är också viktigt att vara transparent. Om vissa saker inte går att lösa så är det bättre att vara tydlig med det än att försöka gömma undan de brister som finns. Alla stödsystem har brister oavsett hur bra de är. Att hantera förväntningarna är också viktigt. Ett av de vanligaste misstagen är att blåsa upp förväntningarna. Med rätt förväntningar är det större sannolikhet att man lyckas göra succé helt enkelt.

Var kommer ditt intresse för dessa frågor ifrån?

Jag gillar att arbeta med människor. Att få vara med och lotsa dem genom alla stadier i en förändringsprocess och förhoppningsvis få dem med sig på den förändring som ska göras. Som förändringsledare måste man vara både drivande och ödmjuk. Dessutom har jag, som jag sa tidigare, alltid varit intresserad av att driva förbättringsarbeten. Jag menar att ingenting är så stimulerande som att se att resultatet av en förändring har blivit bättre än det som var innan. Det kan gälla allt från att lära sig att sätta upp en mönsterpassad tapetvåd på ett bättre sätt till att införa nya förbättrade processer och stödsystem i en stor organisation.

Olle, till sist, ge oss ett personligt tips på en bra restaurang.

Det finns många bra restauranger. Men om du kommer till Berlin någon gång rekommenderar jag en middag på Volt. En ombyggd transformatorstation som serverar utmärkt mat. Där firade jag min senaste födelsedag. Tack ska du ha Olle!

Vi på Anchor är naturligtvis glada att ha Olle med oss i vårt järngäng och kunna dra nytta av hans kunskaper. Olle gör oss alla bättre!

Läs mer av Olle Jansson

Möt Olle Jansson

Om Olle Jansson

»Jag har genom många ledande befattningar inom flera olika branscher skaffat mig en bred kompetens med tyngdpunkt inom ledning, strategi, verksamhets- och processutveckling samt sourcingfrågor. Jag drivs av att arbeta med förändringar. Ingenting görs så bra att det inte kan göras bättre. Mina viktigaste verktyg i förändringsresan är analys, helhetssyn, kommunikation och commitment. Jag tycker om utmaningen i att kliva in nya verksamheter och på kort tid göra skillnad.«