I ett företags totala leverans mot kund har servicedelen ökat markant och förväntas fortsätta att öka. Detta har resulterat i ett ökat fokus på servicedelens innehåll, processer och verktyg.
Traditionellt skiljer sig leveransen av service väsentligt jämfört med andra leveranser. I arbete med att ”förbättra” leveransen av servicen är det vanligt att stöta på följande utmaningar och behov:
Det är vanligt att ett företags serviceerbjudanden helt skräddarsys utifrån kundernas behov och att företagets egna eller externa leverantörers resurser inte tas i beaktande. Det saknas alltså oftast en struktur som sträcker sig från kund till utförandeorganisation. Häri ligger den stora utmaningen och här finns den största potentialen för förbättringar. Utmaningen ligger i att avgöra hur långt serviceprodukten kan standardiseras, för att finna balansen mellan flexibilitet mot kund och effektivitet. Min erfarenhet är att denna balans blir lättare om interna eller externa leverantörers aktiviteter standardiseras, men att dessa paketeras i olika kombinationer av servicepaket ut mot kund. Andra fördelar med att standardisera de olika serviceaktiviteterna är:
Detta har du säkert redan gjort för ditt företags fysiska produkter – kontentan är att samma sak även måste göras för dina serviceprodukter.
Stockholm HQ
Sveavägen 33, 5tr
SE-111 34 Stockholm
Malmö
Nordenskiöldsgatan 24, 2tr
SE-211 19 Malmö
Helsingborg
Henckels torg 4, 1tr
SE-252 25 Helsingborg
Copyright © 2024 · Anchor Management Consulting · Integritetspolicy