Har du varit med om stora implementationsprojekt av IT-system som tagit lång tid och kostat stora summor pengar, men ändå inte levererat de effekter som förväntats?
Detta sker om och om igen, ibland till och med i den utsträckning att man slutat bli överraskad över att effekterna uteblir. Kostsamma projekt utan resultat blir regel, snarare än undantag.
Varför händer detta och hur kan organisationer tillåta att detta får fortgå? Den traditionella linjeorganisationen ansvarar ofta för hur verksamheten bedrivs, dvs. de processer som används för att utföra jobbet. Inte sällan ligger ansvaret för de stödsystem som behövs för att utföra arbetet hos en annan organisation, t.ex. IT-avdelningen. Redan här uppstår ett glapp. Förbättringar i verksamheten måste synkas och koordineras med förändringar i stödsystemen för att få önskad effekt. Olika budgetar och olika prioriteringar i och avsaknad av koordinering mellan de olika organisationerna gör att effekterna uteblir.
Informationen som tas fram, bearbetas och förädlas i verksamhetens processer är den sammanhållande länken mellan verksamheten och stödsystemen. Men informationen och hur de olika informationselementen hänger ihop, var informationen lagras och var och hur den får uppdateras vid förändringar är ofta höljt i dunkel. Få organisationer har kartlagt sin informationsmodell och är därför helt ovetande om vilka konsekvenser förändringar i processer eller stödsystem får på helheten. Resultatet blir kostsamma ”IT-projekt” som drar ut på tiden och i slutändan ändå inte levererar förväntade effekter.
Hur ser din informationsmodell ut?
Stockholm HQ
Sveavägen 33, 5tr
SE-111 34 Stockholm
Malmö
Nordenskiöldsgatan 24, 2tr
SE-211 19 Malmö
Helsingborg
Henckels torg 4, 1tr
SE-252 25 Helsingborg
Copyright © 2023 · Anchor Management Consulting · Integritetspolicy