Förändringen i marknaden går i många branscher från fysiska affärer till digital handel. Det är främst slutkundernas kravställning som driver utvecklingen framåt och ställer krav på ny funktionalitet i affärssystemen.
Leverantörer av affärssystem måste kontinuerligt jobba med förändringar av deras produkter beroende på att behoven från konsumenterna förändras. Det gäller lika mycket för B2C som B2B. Exempelvis vill konsumenterna ha flera säljkanaler, vilket märks tydligt för B2C.
De tre största leverantörerna av affärssystem, SAP, Microsoft och Oracle, är de som följer denna utveckling närmast och lägger stora ansträngningar vid att vidareutveckla sina system eller ser till att köpa upp företag vilka lyckats i nischade områden av intresse.
Är det då så att mindre leverantörer av affärssystem kan överleva denna förändring?
Jag anser att utmaningen oavsett är att utveckla funktionalitet som gör att det går att se den verkliga slutkunden i alla led och inte bara nästa länk i kedjan. Denna funktionalitet handlar både om informationsdelning och integration. En förutsättning för detta är en öppen systemarkitektur.
Ett effektivt sätt att utveckla funktioner längs kedjan och samtidigt ha slutkunden i synfältet brukar vara ett gemensamt arbete med Business Model Generation.
Stockholm HQ
Sveavägen 33, 5tr
SE-111 34 Stockholm
Malmö
Nordenskiöldsgatan 24, 2tr
SE-211 19 Malmö
Helsingborg
Henckels torg 4, 1tr
SE-252 25 Helsingborg
Copyright © 2023 · Anchor Management Consulting · Integritetspolicy