Hållbarhet är en central del för många företag i deras strategier. Det finns en uppsjö med anledningar till varför ännu fler företag bör prioritera hållbarhet, dvs. att skapa en hållbar affär och verksamhet. Dessa fem (plus en) anledningar anser jag vara viktigast:
90 % av ledningen inser betydelsen av hållbarhet. Investerares efterfrågan på miljömässig, social och ekonomisk (ESG) hållbarhet ökar, bland annat tack vare Net Zero Banking Alliance. I och med detta är det nödvändigt att hållbarhet är integrerad i strategin. Investerare tar allt större hänsyn till ESG-prestanda i sina beslut, inte minst eftersom en hållbar affär och hållbara metoder leder till långsiktiga, lönsamma resultat.
Vill du attrahera finansiering och kapital är hållbarhet en central anledning till att en investerare väljer att investera i just din verksamhet! Då gäller det att du som VD och ledningsgrupp kan möta dessa förväntningar.
Med ett ökande antal konsumenter inom grupperna millennials och Gen-Z ökar efterfrågan på hållbarhet. 73 % av konsumenterna från Gen-Z är villiga att spendera mer på hållbara produkter.
Företag som prioriterar hållbarhet och bygger en hållbar affär kan utnyttja denna marknad för att utveckla sin försäljning och samtidigt stärka sitt varumärke. Utmana därför vad ni gör idag och se vad ni kan förändra för att utveckla ett (ännu) mer hållbart erbjudande.
Organisationer måste följa regelverken som relaterar till hållbarhet, dvs. miljöpåverkan, socialt ansvar och etisk styrning. Exempel på hållbarhetsrelaterade regelverk är EU-taxonomin, CSRD, CSDDD, Science Based Targets initiative, Global Compact, GRI och ILO. Vi kan se att EU har en gedigen portfölj av regelverk som har eller kommer att implementeras. Detta visar på EU:s ökade fokus på hållbarhet.
De företag som prioriterar hållbarhet och en hållbar affär har ett försprång vad gäller anpassning till nya regulatoriska krav, minskade risker och förbättrad långsiktig lönsamhet. Inom detta område behöver företagsledningen “kliva fram” och ta ägandeskap för regelefterlevnad, så att den fäster i och prioriteras av organisationen.
En hållbar verksamhet och affär lockar många skickliga medarbetare. Vill du ha medarbetare som vill arbeta med förändring på riktigt i ett visionsstyrt företag som gör verklig skillnad för dem och för samhället som vi alla lever och verkar i? Om ja, behöver du vara ett företag som engagerar sig i hållbarhet. Det innefattar förmågan att skapa en positiv och inkluderande arbetsplats och kultur som främjar innovation och effektivitet, samt lockar nya talanger.
Hållbarhet i praktiken är en viktig plattform för att bibehålla och attrahera de bästa medarbetarna. Om du på ett uthålligt sätt arbetar med och lyfter fram hållbarhet i din kommunikation internt och externt, så kommer du se effekterna!
Hållbarhet, dvs. en hållbar affär och hållbara initiativ, leder i flera fall till effektiviseringar och kostnadsbesparingar. Exempelvis bidrar energieffektiva processer, minskning av avfall och en ansvarsfull försörjningskedja till förbättrad verksamhet även i ett finansiellt perspektiv. Företag som prioriterar hållbarhet ökar sin effektivitet, minskar kostnaderna och förbättrar därigenom resultatet.
Naturligtvis kommer du, åtminstone under en övergångsperiod, även se att vissa kostnader kan komma att öka. Det kan hända när du väljer att ersätta dina fossilbaserade insatsvaror till hållbara insatsvaror eller gå över till fossilfria väg- eller sjötransporter. Skalfördelar och minskade subventioner till fossilindustrin kommer utjämna denna skillnad.
Välj vilka förflyttningar du genomför först och måla i din färdplan ut vägen till att uppnå din hållbara ambition. Då kan du skapa rätt prioritering för att uppnå en hållbar affär. Det är en affär som är kännetecknad av ökad effektivitet, lägre risk och långsiktig lönsamhet.
Hållbarhet är inte längre något du väljer som vilket annat val som helst. Alla företag måste utveckla och arbeta för en hållbar affär och verksamhet för att fortsätta vara relevanta.
Hållbarhet i alla tre dimensioner, dvs. miljömässig, social och ekonomisk, är rätt sak att prioritera idag och imorgon. Det gäller för företag, för medarbetarna, för värdekedjan, för mänskligheten och för hela planeten. Även om detta kan kännas som en självklarhet är det viktigt att framhålla denna anledning!
Sammanfattningsvis är det viktigt att integrera hållbarhet i företagsstrategin för långsiktig framgång, konkurrensfördelar och positiva samhällseffekter.
Vi på Anchor Management Consulting kan stötta dig i hela resan från att ta fram din hållbarhetsambition, via att analysera gap och hjälpa till att skapa och prioritera din färdplan, till att stödja genomförandet av dina framgångsrika hållbara förändringar.
Vi börjar gärna med en Quick Assessment. Det innebär att vi inom en begränsad tidsram och till en fast kostnad genomlyser ditt företags nuläge och önskade läge inom hållbarhet och skapar en tydlig färdplan för förändring.
Oavsett om det handlar om att skapa en hållbar affär, ta bort hinder för tillväxt, implementera ny teknik eller förbättra processer ser vi till att stödja dig i att få det att hända på riktigt.
Hör av dig till mig för att diskutera hur vi på Anchor kan hjälpa dig och ditt företag att bli än mer hållbara och framgångsrika!
Stockholm HQ
Sveavägen 33, 5tr
SE-111 34 Stockholm
Malmö
Nordenskiöldsgatan 24, 2tr
SE-211 19 Malmö
Helsingborg
Henckels torg 4, 1tr
SE-252 25 Helsingborg
Copyright © 2024 · Anchor Management Consulting · Integritetspolicy