Fyll i nedanstående formulär så återkommer vi till dig.

När värderingar möter system – Sever Pharma Solutions framgångsresa

24 oktober, 2024

Anchor Management

En intervju med Christian Frandsen, CFO på Sever Pharma Solutions

Hej Christian! Toppen att du har möjlighet att samtala med mig om Sever Pharma Solutions (SPS) och projektet när ni uppgraderade ert affärssystem.

Först av allt, kan du kortfattat beskriva SPS?

Om Sever Pharma Solutions

Sever Pharma Solutions är en ledande CDMO (Contract Development and Manufacturing Organization) och specialiserar sig på kontrollerade frisättningssystem för högpotenta läkemedel. Med över 40 års erfarenhet erbjuder vi end-to-end-tjänster från utveckling till kommersiell produktion. Vår expertis inom polymerbaserade leveranssystem och sterila injicerbara produkter gör oss till en pålitlig partner för läkemedelsföretag världen över. Dessutom strävar vi efter att förvandla farmaceutiska idéer till verklighet genom vår djupa kunskap, avancerade teknik och globala GMP-efterlevnad.

Sever Pharma Solutions
Sever Pharma Solutions

Utmaningen: Ett föråldrat affärssystem

SPS använde Movex som affärssystem, vilket hade blivit föråldrat och saknade support. Endast få personer externt kunde tillhandahålla systemstöd, vilket innebar en stor risk för företaget.

Lösningen: Uppgradering till Infor M3

För att hantera dessa risker beslutade SPS att starta ett projekt som syftade till att uppgradera affärssystemet från Movex till Infor M3.

När Christian anslöt till SPS var projektet precis i uppstartsfasen. Christian tog ansvar för ekonomidelarna, medan den dåvarande IT-chefen hade helhetsansvaret.

Utmaningar i projektets början

Projektet stötte på flera problem. SPS saknade erfarenhet av att driva stora IT-projekt och förlitade sig på externa konsulter. Oklarheter i genomförandet, bristande förståelse för systemets anpassningar och en otydlig målbild förlängde projektet.

Dessutom förstod inte SPS och konsulterna varandra, vilket ledde till att projektet behövde startas om efter att budgeten överskridits. Situationen krävde drastiska åtgärder för att slutföra projektet.

Anchor Management Consulting kommer in i bilden

Christian tog över ansvaret för projektet och insåg att SPS behövde hjälp med projektledningen. Efter rekommendationer valde SPS att anlita Anchor Management Consulting för en förstudie (en så kallad Quick Assessment).

Anchor analyserade nuläget och presenterade en färdplan med tidplan och budget för styrgruppen. De beslutade att starta om projektet med ett begränsat scope där funktionalitet som inte hör hemma i ett affärssystem skulle exkluderas.

Varför SPS valde Anchor?

Christian förklarar:

“Anchor hade ett pragmatiskt angreppssätt och en bra struktur med tydliga faser. Vidare kunde de sätta sig in i vår situation och driva projektet effektivt. Dessutom hade de erfarenhet av att arbeta kunder i reglerade branscher.”

Projektets omstart och framgång

När projektet startade om engagerade SPS Anchor Management Consulting och Stina Berggren tog rollen som SPS:s projektledare.

Stinas positiva energi och tydliga ledarskap förbättrade projektet avsevärt. Tydliga förväntningar gjorde att alla levererade på sina åtaganden. Samtidigt förbättrades samarbetet med externa parter och SPS fick den funktionalitet de behövde. Projektet avslutades inom både tid och budget!

Resultat och framtida planer

En stor vinst för SPS är att de nu använder Infor M3, ett supportat affärssystem och de är inte längre beroende av enstaka konsulters systemkunnande. Även om SPS ännu inte använder all funktionalitet i affärssystemet arbetar de nu med att realisera affärsnyttan och börja använda ytterligare funktioner i Infor M3.

Kan du rekommendera andra att jobba med Anchor

Christian rekommenderar Anchor för liknande projekt hos medelstora företag:

“Anchor är en mycket bra ‘cultural fit’ för företag som SPS. De delar våra värderingar och arbetskultur, vilket gör det samarbetet smidigare och effektivare!”

En inspirerande arbetsmiljö: Projektrummet som skapade magi

Christian berättar att projektet hade ett eget projektrum som blev en central punkt för teamet. Tack vare Stina Berggrens positiva energi och ledarskap var det alltid en mycket bra stämning där. Stina och teamet arbetade hårt och deras engagemang och positiva attityd spred sig genom hela företaget.

Den goda atmosfären i projektrummet bidrog till att skapa en inspirerande arbetsmiljö som inte bara gynnade projektet utan också hela bolaget. Christian reflekterar över att detta är "något som är sällsynt att uppleva i projekt".

Stort tack, Christian!

Tack Christian för en trevlig pratstund och lycka till i framtiden!

Vill du veta mer om Sever Pharma Solutions? Besök deras hemsida: https://www.severpharmasolutions.com/

 

Fakta: Movex och Infor M3

Det svenska företaget Intentia utvecklade affärssystemet Movex som introducerades 1984. Systemet hanterade komplexa försörjningskedjor, tillverkning, lagerhantering, leverans och eftermarknad. Via ett antal sammanslagningar bytte systemet namn till Infor M3.

Infor M3 är ett skalbart och öppet affärssystem med hög funktionalitet, anpassat för medelstora och stora företag med multinationella verksamheter. Det används inom branscher som tillverkning, processindustri och livsmedel.

 

Anchor är en mycket bra ‘cultural fit’ för företag som SPS. De delar våra värderingar och arbetskultur, vilket gör samarbetet smidigare och effektivare!
Christian Frandsen

Christian Frandsen

CFO Sever Pharma Solutions, Sverige