Fyll i nedanstående formulär så återkommer vi till dig.

AAK:s kulturresa: Bygger broar för framtida tillväxt

15 september, 2025

AAK genomför en omfattande kulturresa för att stärka samarbetet, skapa en flexibel organisation och möta framtidens utmaningar. Dessutom vill företaget, genom att bygga broar mellan olika delar av verksamheten, skapa en gemensam kultur som driver innovation, engagemang och hållbar tillväxt.

AAK är ett globalt företag som specialiserar sig på vegetabiliska oljor och fetter, med en stark närvaro inom livsmedelsindustrin. Vidare har företaget en decentraliserad struktur och har vuxit genom flera förvärv. Jag träffar Helén Knutsson, som arbetar med Corporate Communication på AAK, för att ställa några frågor om företagets pågående kulturresa och samarbetet med Anchor:

–Berätta om AAK:s kulturresa! Vad är det ni gör, och varför?

–AAK beslutade för ett par år sedan att genomföra en kulturresa. Även om företaget går bra vill vi fortsätta leverera goda resultat och utvecklas genom nya arbetssätt. Samtidigt förändras vår omvärld snabbt, och vi har ambitionen att växa som bolag. Vi är en decentraliserad organisation som har vuxit genom förvärv, vilket i sin tur har gjort att vi har många olika typer av kulturer som blivit som öar inom organisationen. För att hantera detta beslutade vi oss för att starta en kulturresa.

–Målet är i slutändan att bygga broar mellan organisationens olika delar och skapa en gemensam riktning.

AAK Kulturresa

Målet är att bygga broar mellan organisationens olika delar och skapa en gemensam riktning. Illustration: AAK

–Hur har ni arbetat med kulturresan?

–Vi började top-down, vilket kanske är lite ovanligt, men en enad ledning är avgörande i alla typer av förändringar. Vi gjorde en djupanalys av kulturen genom olika undersökningar, djupintervjuer och enkäter. Resultatet visade att kulturen var ganska splittrad, vilket är förståeligt för en decentraliserad organisation. Därför satte vi en tydlig målbild och började engagera fler på olika nivåer i organisationen.

–Det var vid den tidpunkten som Marielle från Anchor Management Consulting kom in för att hjälpa till med kommunikationen av kulturresan. Vi samarbetade kring att ta fram en kommunikationsstrategi för att nå ut och nå fram på ett effektivt sätt. Dessutom tydliggjorde vi varför förändringen behövs, målsättningen och vilka verktyg och resurser som finns så att cheferna kan ta ansvar och driva förändringen. Därefter etablerade vi kunskap och inspiration via våra etablerade kanaler, såsom chefsmöten, chefsforum  och intranätet som fungerar som en central hub för material och stöd.

AAK Culture Journey table pyramid

Coffetable-pyramiden är en del av kommunikationspaketet. Illustration: AAK

–Vad har ni uppnått hittills och vad blir nästa steg?

–Den här typen av förändring tar tid, men vi ser redan fina resultat. En pilotinsats på ett av AAK:s bolag gjort stora framsteg och lyckats förändra beteenden på ett positivt sätt. Som ett resultat har vi spridit detta genom en jättefin film som visar hur nöjda de är med arbetet.

–Nu är det dags att ta nästa steg och fortsätta leva kulturen fullt ut i hela organisationen. Nu är det action som gäller! Vi uppmuntrar alla att börja med sig själva och inte vänta på någon annan. Ett viktigt fokus framåt är att stärka chefernas kommunikativa ledarskap och skapa engagemang.

–Hur har samarbetet med Anchor Management Consulting fungerat?

–Samarbetet med Marielle och Anchor har fungerat jättebra! Framför allt har vi haft ett pragmatiskt och lösningsorienterat samarbete som passat oss båda bra. Marielle har varit ett stort stöd och vi har samarbetat väldigt bra hela tiden. Dessutom har vi haft kul och en rak dialog, vilket har gjort att vi snabbt kunnat hitta bra lösningar.

–Tack för pratstunden, Helén, och fortsatt lycka till med kulturresan!

"Marielle från Anchor Management Consulting har varit ett stort stöd och vi har haft ett pragmatiskt och lösningsorienterat samarbete. Hennes insatser har varit avgörande för att vi kunnat hitta bra lösningar och göra framsteg i vår kulturresa."

Helén Knutsson

Corporate Communication Manager, AAK
Om AAK

AAK är ett globalt företag som specialiserar sig på växtbaserade oljor och fetter, vilka är viktiga ingredienser i många populära konsumentprodukter. Företaget grundades 2005 genom en sammanslagning av Karlshamns AB och Aarhus United A/S, har sitt huvudkontor i Malmö och bedriver verksamhet över hela världen.

AAK kombinerar innovativa metoder för gemensam utveckling med hållbara metoder för att skapa värdeskapande lösningar för olika branscher, bland annat livsmedel, konfektyr, läkemedel, kosmetika, kemikalier och djurfoder. Företagets produkter förbättrar smak, hälsa och hållbarhet, vilket gör dem till en viktig del av kundernas framgång.

AAK strävar efter hållbarhet och tillämpar ansvarsfulla inköps- och miljömetoder i hela värdekedjan, från gröda till varumärke. AAK:s internationella team består av passionerade, smidiga, ansvarstagande och samarbetsinriktade medarbetare som arbetar för att "Making Better Happen™".

Läs mer på www.aak.com

AAK:s kulturresa är en viktig del i att förbereda företaget för framtida utmaningar och tillväxt. Genom detta arbete och genom att engagera hela organisationen är AAK på god väg att skapa en mer samordnad och effektiv kultur.

Om Dan Sone

Jag är en stark förespråkare av att alla måste förstå helheten för att kunna göra ett bra jobb, oavsett om det gäller att identifiera och prioritera förändringar eller utföra sitt dagliga arbete. Därför arbetar jag med visuella modeller som gör det lättare att se helheten och förstå samband. Jag har hjälpt företag att identifiera, planera och genomföra förändringar i gränslandet mellan affär och IT i över 35 år. Jag börjar se mönster i vad som gör förändringar framgångsrika. Hör av dig om du vill prata om förändringar!