När AAK för snart tre år sedan beslutade sig för att inrätta en Commercial Excellence-funktion var målet tydligt: att förbättra produkthanteringen och försäljningsprocesserna på global nivå. För att bygga upp funktionen från grunden krävdes dock strategisk anpassning, kulturell integration och expertrådgivning.
AAK är ett multinationellt företag med huvudkontor i Malmö, Sverige, som specialiserar sig på växtbaserade oljor och fetter. Dessa ingredienser är viktiga i många populära konsumentprodukter, och AAK är känt för sina innovativa metoder för gemensam utveckling och sitt engagemang för hållbarhet.
Med Customer Excellence avses en organisations förmåga att konsekvent uppfylla och överträffa kundernas förväntningar i alla kontaktpunkter och skapa positiva, minnesvärda upplevelser som leder till lojalitet och engagemang.
Henning Villadsen, Director Commercial Excellence på AAK, anförtroddes detta uppdrag.
- När man vill etablera en ny funktion med en ny organisationsstruktur är det ganska uppenbart att det finns många frågor att ta ställning till, förklarar han.
Denna insikt ledde till ett strukturerat arbetssätt som kombinerade intern expertis med externt stöd från Anchor Management Consulting.
När Henning reflekterar över de tidiga stadierna minns han:
- Innan vi började planera för kickoff-mötet första året var det så mycket som hände och jag tänkte att nu kommer vi inte att hinna. Det är helt omöjligt! Och så log Marielle och sa: Det är så här det kommer att vara från och med nu och framåt.
En viktig komponent i denna resa var att säkerställa handfast, praktisk vägledning.
- Jag tycker alltid att det är bra att ha ett tredje bollplank när man vill etablera nya arbetssätt", säger Henning.
Han insåg vikten av att arbeta med en konsult som hade erfarenhet från verkligheten utöver teoretisk kunskap.
Det var här Anchor Management Consulting, och i synnerhet Marielle Noble, spelade en avgörande roll. Marielle gav inte bara struktur utan också de insikter som behövdes för att navigera i komplexiteten med att bygga upp en global funktion.
En av de största utmaningarna för AAK var att hitta rätt balans mellan global anpassning och regional anpassning.
- Det har varit en mycket intressant och energigivande uppgift eftersom vi har involverat regionala intressenter och arbetat mycket nära dem i ett globalt team, förklarar Henning.
Genom att upprätthålla gemensamma processer och samtidigt tillåta regional flexibilitet lyckades AAK bygga upp ett ramverk som säkerställde enhetlighet på alla marknader utan att ge avkall på lokal lyhördhet.
En viktig milstolpe i AAK:s resa mot Commercial Excellence var det snabba införandet av Salesforce. Inom mindre än ett år var plattformen helt integrerad i IT-arkitekturen.
- Vi har nu en bra grund att stå på. Jag skulle säga att vi just nu befinner oss i en av de situationer där vi kan fira och slappna av lite, samtidigt som vi vet att det fortfarande finns saker som vi måste ändra på, säger Henning.
Utbildning, införande och kontinuerlig processanpassning är fortsatt högsta prioritet för att säkerställa långsiktig framgång.
Under hela processen var en av de viktigaste skillnaderna för AAK Anchors erfarenhetsbaserade arbetssätt.
Han betonar behovet av uthålligt stöd snarare än snabba lösningar.
- Det är också kul att jobba med Marielle, och det tycker jag är viktigt. Och det är inget nonsens. Det är inte smart management, det är verklig erfarenhet, tillägger han.
Kombinationen av expertis, praktisk vägledning och kulturell anpassning gjorde Anchor till en pålitlig partner i AAK:s omvandling.
Med en stark grund på plats fortsätter AAK sin resa mot kommersiell excellens.
- Det är en lång sprint på fem år, skulle jag säga, innan vi är klara. Men under den sprinten finns det vissa punkter där du får vara på toppen av berget och titta ut, men sedan går du till nästa bergstopp och nästa", beskriver Henning.
AAK har redan utarbetat detaljerade planer för de kommande åren, med fokus på införande och ständiga förbättringar. Deras samarbete med Anchor har varit en viktig del av denna resa.
- Jag kan bara starkt rekommendera Anchor och Marielle. De har verkligen varit mycket betydelsefulla för den resa vi har gjort", avslutar Henning.
Om AAK AAK är ett globalt företag som specialiserar sig på växtbaserade oljor och fetter, vilka är viktiga ingredienser i många populära konsumentprodukter. Företaget grundades 2005 genom en sammanslagning av Karlshamns AB och Aarhus United A/S, har sitt huvudkontor i Malmö och bedriver verksamhet över hela världen. AAK kombinerar innovativa metoder för gemensam utveckling med hållbara metoder för att skapa värdeskapande lösningar för olika branscher, bland annat livsmedel, konfektyr, läkemedel, kosmetika, kemikalier och djurfoder. Företagets produkter förbättrar smak, hälsa och hållbarhet, vilket gör dem till en viktig del av kundernas framgång. AAK strävar efter hållbarhet och tillämpar ansvarsfulla inköps- och miljömetoder i hela värdekedjan, från gröda till varumärke. AAK:s internationella team består av passionerade, smidiga, ansvarstagande och samarbetsinriktade medarbetare som arbetar för att "Making Better Happen™". Läs mer på www.aak.com |
Stockholm HQ
Sveavägen 33, 5tr
SE-111 34 Stockholm
Malmö
Nordenskiöldsgatan 24, 2tr
SE-211 19 Malmö
Helsingborg
Henckels torg 4, 1tr
SE-252 25 Helsingborg
Copyright © 2024 · Anchor Management Consulting · Integritetspolicy