I den här artikeln beskriver jag hur vi på Anchor Management Consulting hjälper våra kunder att välja rätt affärssystem. Med vår Search and Select-metod hittar vi affärssystemet och den implementatör som passar era behov, mål, budget och tidplan bäst.
I min förra artikel, "Analysera verksamheten innan ni upphandlar ett affärssystem!", redogjorde jag för hur vi skapar rätt förutsättningar för att inleda en upphandling av affärssystem. Det handlar om att:
Man kan likna verksamhetsanalysen vid det arbete en arkitekt utför inför ett husbygge. Vi kallar det för Business Preparation.
Efter att ha analyserat och anpassat verksamheten, påbörjar vi arbetet med kravställning. Med syfte att effektivisera upphandlingen, har vi på Anchor utvecklat en metod som vi kallar Search and Select. Den bygger på vår samlade erfarenhet och säkerställer att våra kunder får det affärssystem som bäst passar deras behov, mål, budget och tidplan. Så här arbetar vi med Search and Select:
Det första steget i Search and Select är att identifiera kraven på affärssystemet. Med avstamp i verksamhetsanalysen och de förväntade affärsvärdena fokuserar vi nu på det som är väsentligt för er verksamhet. För att hitta rätt krav går vi bland annat igenom följande:
När vi har en klar bild av verksamhetens behov och krav, går vi vidare till att välja rätt lösning och leverantör. Vi tar fram en shortlist på lämpliga leverantörer och implementatörer baserat på verksamhetsanalysen, kraven och vår kunskap om marknadens affärssystem och implementatörer.
Vi hjälper till att ta fram strukturerade RFI- och RFP-underlag och kontaktar leverantörerna på ett effektivt sätt. Baserat på svaren leder vi er genom utvärderingen på ett strukturerat sätt. Sedan väljer vi tillsammans rätt lösning och den bästa implementatören. Utvärderingen inkluderar bland annat:
Steg 3: Förbered organisationen och projektet
Innan implementeringen av affärssystemet påbörjas, ser vi till att organisationen är informerad och väl förberedd. Detta innebär att:
Vi strukturerar projektet, bemannar styr- och projektgruppen samt definierar vad som förväntas av dem. En detaljerad tidplan och budget upprättas för att hålla projektet på rätt spår och inom de ekonomiska och tidsmässiga ramarna.
Nästa steg: Implementation och transformation
När lösning och leverantör är vald inleds implementationen och transformationen. Det kommer jag att berätta mer om i nästa artikel.
Vår metod "Search and Select" säkerställer att våra kunder får ett affärssystem som inte bara uppfyller deras nuvarande behov, utan även är flexibelt nog att stödja framtida tillväxt och förändringar. Genom att följa vår strukturerade metod kan vi minimera risker, optimera kostnader och säkerställa en smidig implementering.
Vi har hjälpt många företag att upphandla och införa affärssystem på tid och budget genom att inleda med en verksamhetsanalys.
Läs gärna vad våra kunder säger i våra kundcase.
Eller ta del av en av våra kunders råd efter att tillsammans med Anchor framgångsrikt ha genomfört ett projekt:
Detta förarbete är avgörande för att kunna välja rätt leverantör och säkerställa att projektet håller både tidsplan och budget. Jag brukar jämföra detta med att anlita en arkitekt när man bygger ett hus, där en liten investering i början kan spara mycket tid och pengar i längden.
Kontakta oss för att höra hur vi kan hjälpa er att genomföra en framgångsrik upphandling!
Stockholm HQ
Sveavägen 33, 5tr
SE-111 34 Stockholm
Malmö
Nordenskiöldsgatan 24, 2tr
SE-211 19 Malmö
Helsingborg
Henckels torg 4, 1tr
SE-252 25 Helsingborg
Copyright © 2024 · Anchor Management Consulting · Integritetspolicy