Fyll i nedanstående formulär så återkommer vi till dig.

Så upphandlar du rätt affärssystem

31 mars, 2025

I den här artikeln beskriver jag hur vi på Anchor Management Consulting hjälper våra kunder att välja rätt affärssystem. Med vår Search and Select-metod hittar vi affärssystemet och den implementatör som passar era behov, mål, budget och tidplan bäst.

I min förra artikel, "Analysera verksamheten innan ni upphandlar ett affärssystem!", redogjorde jag för hur vi skapar rätt förutsättningar för att inleda en upphandling av affärssystem. Det handlar om att:

  • Göra en verksamhetsanalys där ni diskuterar, omvärderar och dokumenterar era verksamhetsprocesser så att de passar in i ett affärssystem
  • Skapa en helhetsbild som visar hur de nya lösningarna ska hänga ihop med era befintliga lösningar
  • Se till att alla kan se och förstå hur resultatet ska bli, och vilka som ska använda systemet till vad

Man kan likna verksamhetsanalysen vid det arbete en arkitekt utför inför ett husbygge. Vi kallar det för Business Preparation.

Så här arbetar vi med Search and Select

Efter att ha analyserat och anpassat verksamheten, påbörjar vi arbetet med kravställning. Med syfte att effektivisera upphandlingen, har vi på Anchor utvecklat en metod som vi kallar Search and Select. Den bygger på vår samlade erfarenhet och säkerställer att våra kunder får det affärssystem som bäst passar deras behov, mål, budget och tidplan. Så här arbetar vi med Search and Select:

Steg 1: Identifiera krav på affärssystemet

Det första steget i Search and Select är att identifiera kraven på affärssystemet. Med avstamp i verksamhetsanalysen och de förväntade affärsvärdena fokuserar vi nu på det som är väsentligt för er verksamhet. För att hitta rätt krav går vi bland annat igenom följande:

  • Processer
  • Organisation
  • Information
  • Existerande IT-landskap
  • Regulatoriska krav
  • Projektomfattning och prioriteringar
  • Migrationsstrategier

Process workshop

Steg 2: Val av lösning och leverantör

När vi har en klar bild av verksamhetens behov och krav, går vi vidare till att välja rätt lösning och leverantör. Vi tar fram en shortlist på lämpliga leverantörer och implementatörer baserat på verksamhetsanalysen, kraven och vår kunskap om marknadens affärssystem och implementatörer.

Vi hjälper till att ta fram strukturerade RFI- och RFP-underlag och kontaktar leverantörerna på ett effektivt sätt. Baserat på svaren leder vi er genom utvärderingen på ett strukturerat sätt.  Sedan väljer vi tillsammans rätt lösning och den bästa implementatören. Utvärderingen inkluderar bland annat:

  • Utvärderingsmodeller
  • Styrda demonstrationer
  • Referenser
  • Förhandlingar
  • Kommersiella villkor

Steg 3: Förbered organisationen och projektet

Innan implementeringen av affärssystemet påbörjas, ser vi till att organisationen är informerad och väl förberedd. Detta innebär att:

  • Genomföra nödvändiga verksamhetsförändringar
  • Säkerställa att rätt resurser har tid tillgänglig vid rätt tillfälle
  • Planera utbildning
  • Sätta förutsättningar för införandet

Vi strukturerar projektet, bemannar styr- och projektgruppen samt definierar vad som förväntas av dem. En detaljerad tidplan och budget upprättas för att hålla projektet på rätt spår och inom de ekonomiska och tidsmässiga ramarna.

Konstruktion

Nästa steg: Implementation och transformation

När lösning och leverantör är vald inleds implementationen och transformationen. Det kommer jag att berätta mer om i nästa artikel.

Fördelar med "Search and Select"-metoden

Vår metod "Search and Select" säkerställer att våra kunder får ett affärssystem som inte bara uppfyller deras nuvarande behov, utan även är flexibelt nog att stödja framtida tillväxt och förändringar. Genom att följa vår strukturerade metod kan vi minimera risker, optimera kostnader och säkerställa en smidig implementering.

Vi har hjälpt många företag att upphandla och införa affärssystem på tid och budget genom att inleda med en verksamhetsanalys.
Läs gärna vad våra kunder säger i våra kundcase.

Eller ta del av en av våra kunders råd efter att tillsammans med Anchor framgångsrikt ha genomfört ett projekt:

Detta förarbete är avgörande för att kunna välja rätt leverantör och säkerställa att projektet håller både tidsplan och budget. Jag brukar jämföra detta med att anlita en arkitekt när man bygger ett hus, där en liten investering i början kan spara mycket tid och pengar i längden.

Kontakta oss för att höra hur vi kan hjälpa er att genomföra en framgångsrik upphandling!

Om Dan Sone

»Jag är en stark förespråkare av att alla måste förstå helheten för att kunna göra ett bra jobb, oavsett om det gäller att identifiera och prioritera förändringar eller utföra sitt dagliga arbete. Därför arbetar jag med visuella modeller som gör det lättare att se helheten och förstå samband.Jag har hjälpt företag att identifiera, planera och genomföra förändringar i gränslandet mellan affär och IT i över 25 år. Jag börjar se mönster i vad som gör förändringar framgångsrika. Vill du ha ett gott råd?«