Fyll i nedanstående formulär så återkommer vi till dig.

Quick Assessment visar vägen från problem till lösning

21 mars, 2025

Att snabbt få en tydlig bild av ett företags situation och utmaningar och samtidigt föreslå konkreta åtgärder är avgörande i en värld där förändringstakten är hög. Men hur gör man det effektivt?

Vi har pratat med Peter Alfvegren, erfaren konsult på Anchor Management Consulting, om Anchors metod Quick Assessment. Med hjälp av Peter reder vi ut hur metoden hjälper företag att snabbt förstå sina viktigaste utmaningar och möjligheter.

Vad är Quick Assessment?

Quick Assessment är en strukturerad metod för att snabbt analysera ett företags situation, identifiera problem och ge konkreta rekommendationer för vägen framåt.

– Skillnaden mellan Quick Assessment och mer traditionella konsulttjänster är att vi på kort tid får en djup förståelse för kundens verksamhet och utmaningar. Det handlar om att ta temperaturen på bolaget och därefter skapa en tydlig plan för nästa steg, säger Peter Alfvegren.

En metod för många situationer

Quick Assessment passar de flesta verksamheter och scenarier. Det kan handla om att en nytillträdd VD vill skapa sig en snabb uppfattning om organisationen, eller att ett bolag förbereder en stor förändring och behöver en tydlig färdplan.

– Det är vanligt att de problem som ledningen tror sig ha egentligen bara är symptom på en annan problematik. Tack vare vår analys får vi fram insikter som kunden själv ofta inte sett, säger Peter.
– Vi intervjuar anställda på olika nivåer och upptäcker ofta att det finns flera bilder av vad som egentligen är utmaningen.

Så här genomförs ett Quick Assessment

Quick Assessment bygger på en tydlig och effektiv process:

    1. Förstå kundens mål: Vi börjar inledningsvis med att träffa ledningen för att förstå bolagets strategi och framtidsplaner.
    2. Kartlägga nuläget: Därefter, genom konfidentiella intervjuer med nyckelpersoner, får vi en detaljerad bild av företagets styrkor och svagheter.
    3. Analysera och identifiera gap: Sedan jämför vi nuläget med målsättningarna och tar fram en hypotes kring vad som behöver göras.
    4. Slutsatser och handlingsplan: Slutligen presenterar vi en roadmap med konkreta åtgärdsförslag, samt uppskattningar över kostnader och affärsvärden.

Under hela processen har vi dialog och avstämningar med kunden för att säkerställa att analysen är relevant och att rekommendationerna är genomförbara.

Från insikt till handling

Resultatet av en Quick Assessment är en tydlig plan för vad som behöver göras, i vilken ordning och vilka resurser som krävs. För många kunder blir det en ”aha-upplevelse”.

Anchor Quick Assessment

– Ett av de mest minnesvärda exemplen var en kund som trodde att problemet låg i deras affärssystem. Efter vår analys insåg de att systemet inte var problemet, utan sättet de använde det på. Istället för att byta system började de optimera sina arbetssätt och vände på så sätt sin affärssituation. Idag köper de bolag istället för att vara till salu, berättar Peter.

AI:s roll i Quick Assessment

Digitalisering och AI har förändrat sättet vi arbetar med analyser och insikter.

– Vi använder AI för att analysera stora mängder dokumentation och intervjumaterial samt för att snabbt identifiera nyckelinsikter. Det hjälper oss att leverera högre kvalitet snabbare och mer precist, säger Peter.

Varför välja Quick Assessment?

För organisationer som behöver snabb och konkret vägledning är Quick Assessment en effektiv metod. Den egna insatsen är begränsad och ger samtidigt stort värde.

– Det är en snabb och kostnadseffektiv metod för att förstå en verksamhet och identifiera rätt åtgärder. Kunden får en tydlig, genomarbetad plan och vi ser ofta att förändringsresan börjar redan under själva analysfasen, avslutar Peter Alfvegren.

Vill du veta mer om hur en Quick Assessment kan hjälpa din verksamhet? Kontakta oss på Anchor Management Consulting!

 

 

Quick Assessment

Quick Assessment innebär att vi på begränsad tid och till en fast kostnad definierar vägen framåt för att er. Det kan gälla effektivisering, digitalisering, hållbarhet eller ta bort hinder för tillväxt. Inom loppet av fyra till sex veckor analyserar vi nuläget och tar fram målbild och handlingsplan baserat på dina affärsmål.

Läs mer på https://www.anchormc.se/

 

Om Peter Alfvegren

»Jag drivs av innovation, förändring och nytänkande. Jag ser helheter och att får förändring att ske. Jag älskar utmaningar och att hitta hållbara lösningar till svåra problem. Enkla lösningar är oftast dom bästa lösningarna. Jag gillar att förstå hur man kan nyttja modern teknik till att utveckla verksamheter och hitta nya affärsmöjligheter. Jag gillar interaktion med människor och grupper och få team att blomma.«

Om Anders Norén

››Jag hämtar mitt driv och min energi främst från två områden – kundfokus och hållbarhet. Att träffa och öppet diskutera med kunder och kundernas kunder ger möjligheten att fånga vad som är viktigt för dem.Hållbarhet är ett område som har vuxit på mig och jag har arbetat med dessa frågor de senaste åtta åren. Jag har drivit förändringsresor inom hållbarhet som har startat i att formulera en ambition och ett önskat läge, utvärdera nuläge och gap, samt ta fram en färdplan med prioriterade aktiviteter och beräknade utfall av olika vägval. Det är för mig tydligt att alla företag behöver en hållbar strategi, en därtill hörande plan för hur de ska nå dit, samt bygga kompetens inom hållbarhet och förmåga att följa framdriften.Jag har vanan att leda en förändring från strategi till införande hela vägen ut i organisationen.‹‹