Inom detaljhandeln har det på senare år skett stora förändringar, mycket beroende på e-handelns genomslag.
Detta har resulterat i helt andra krav på logistikkedjan från nya kundsegment som ett detaljhandelsföretag behöver hantera, t.ex. enkla beställningar, snabba leveranser, smidiga returer och bra kundservice. Detta ställer stora krav på företagets funktioner avseende handelsplattformar, affärssystem, automation, lagerhantering och sortiment.
Detta kräver också att företagen inser att flödet är mer kunddrivet än tidigare, vilket gör att företagen måste vara mer flexibla och lyhörda för förändrade kundönskemål. Detta leder i sin tur till att företagen också behöver se över existerande relationer med partners, och kanske ändra eller byta ut någon eller några av dessa! De företag som nu växer inom detaljhandeln är de som analyserat, förstått och anpassat sig till den nya situationen där flexibilitet i kundgränssnittet är allt viktigare.
Detta bygger vidare på en gammal tes inom förändringsledning, ”Vinnare är de som anpassar sig bäst”. De som inte anpassar sig riskerar att försvinna.
Vi anser också att Det finns bättre och sämre metoder och verktyg för att göra denna förändringsresa, men det kan behövas en guide.
Anchor Management Consulting kan vara din guide – kontakta oss!
Stockholm HQ
Sveavägen 33, 5tr
SE-111 34 Stockholm
Malmö
Nordenskiöldsgatan 24, 2tr
SE-211 19 Malmö
Helsingborg
Henckels torg 4, 1tr
SE-252 25 Helsingborg
Copyright © 2023 · Anchor Management Consulting · Integritetspolicy