Genom att sätta patienten och patientflödet i främsta rummet och kontinuerligt förbättra det, har Akutmottagningen på Norrlands Universitetssjukhus lyckats förkorta patienternas vistelsetid på akuten, samtidigt som en bättre arbetsmiljö har skapats.
Akutmottagningen på NUS hade tidigare flera olika arbetssätt på dag- respektive nattetid, vilket resulterade i onödig ineffektivitet och onödigt långa vistelsetider på akuten för patienterna. Eftersom personal från olika kliniker arbetade på akuten, skedde ingen samordnad utveckling av verksamheten.
Anchor har bidragit med analys och genomförande så att akutläkare nu har tagit över kirurg- respektive ortopedmottagningens arbete på akuten.
Ett gemensamt arbetssätt har skapat en plattform för en kontinuerlig förbättring av verksamheten. Andra viktiga steg i denna förändringsresa har varit att definiera och enas om akutmottagningens huvuduppgift, samt att identifiera viktiga personliga egenskaper som krävs av personal som jobbar på akuten.
Dessa steg, i kombination med att anpassa arbetsscheman till inflödet av patienter, har resulterat i kortare vistelsetider för patienter och en bättre miljö för läkare och omvårdnadspersonal. Läs mer i denna artikel i Dagens Medicin.
Stockholm HQ
Sveavägen 33, 5tr
SE-111 34 Stockholm
Malmö
Nordenskiöldsgatan 24, 2tr
SE-211 19 Malmö
Helsingborg
Henckels torg 4, 1tr
SE-252 25 Helsingborg
Copyright © 2023 · Anchor Management Consulting · Integritetspolicy